rotmos&champagne.blogg.se

Välkommen hit! Att njuta av vardag och fest är en strävan hos mig. Jag hittar inspiration för att föda min inneboende gourmand av många saker. Här kan ni följa mina tankar och göranden om allt som ger njutning och tacksamhet genom mat och vin och livet.

Rabarberkompott med kardemumma

Publicerad 2014-06-07 13:19:11 i Hemlagat,

Jag har snöat in på kardemumma på sista tiden. Det finns så mycket man kan göra med kardemumma och då menar jag med stötta kardemummakärnor med, i mitt tycke, mer koncentrerad smak när man biter i dem. Nu när rabarnerna är fin så vad passar bättre än en len rabarberkräm med kardemumma. 
 
Det är något visst med att tillaga mat utifrån att först ha "fångat" ingredienserna. Rabarber är dock inte så svåra att "fånga" då de växer hos många och framförallt hos en god vän till mig. Vi pratar om monsterrabarber, se bild nedan på blad från en styck rabarber. Den här goda krämen kan ätas ljummen eller kall med mjölk men är också god att ha i rulltårta, vanlig tårta eller varför inte på en god pavlova. Den syrliga kompotten med kardemumma passar alldeles utmärkt till en pavlova (maräng).
 
Testar ni att göra krämen så kommentera gärna om ni gillar den och vad ni använder den till. 
 
Len rabarberkompott med kardemumma      4 port
6 dl vatten
1½ dl socker
½ tsk stötta kardemummakärnor
600 g tunt skivad rabarber
2 msk potatismjöl
½ tsk socker att strö över 
 
Gör så här:
Koka upp vatten, socker och kardemumma i en kastrull. Tillsätt rabarbern och låt koka ca 15 minuter. Ju tunnare skivad rabarber desto godare blir kompotten. 
Red av krämen med potatismjöl utrört i lite kallt vatten och koka ytterligare 1-2 minuter. Tänk på att potatismjöl och vatten ska vara ordentligt flytande annars blir det klumpar. Mått jag använde var ca 1½ - 2 msk vatten per matsked potatismjöl. 
Strö lite extra socker över kompotten när den är klar. 
 
Nu är det bara att njuta av härliga smaker från våra trädgårdar. Enjoy!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rotmos&Champagne

Mitt namn är Heléne och jag bor i Norrköping och har två söner, födda -94 och -96. Kontakt: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela